[017] Kompetencje informatyczne u młodych – Barbara Halska

Listen to „[017] Kompetencje informatyczne u młodych – Barbara Halska” on Spreaker.

Barbara Halska: z wykształcenia informatyczka, specjalista ds marketingu w firmie Hostersi, była nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju i Centrum Kształcenia Praktycznego w Jastrzębiu-Zdroju, nagrodzona tytułem Nauczyciel Roku 2014. Wyróżniona w 2017 za działalność na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce. Prelegentka TEDxRawaRiverSalon. Prelegentka wielu konferencji związanych z edukacją. Współautorka podstawy programowej dla kształcenia ogólnego z Informatyki. Współautorka metodologii badania Przeprowadzenie analiz oraz przygotowanie i opracowanie raportów dotyczących podstaw programowych i programów edukacyjnych oraz ich adekwatności do potrzeb określonych stanowisk i zawodów w sektorze IT w ramach projektu pn. „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT” (Działanie 2.12 „Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych” PO WER 2014-2020) współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Współautorka podręczniki do kwalifikacji E13 i EE08 na kierunku technik informatyk. Współautorka platformy do nauki programowania Apki.org. Współautorka podręcznika “Wprowadzenie do programowania” w projekcie Apki.org. Trenerka Mistrzów Kodowania. Microsoft Innovative Educator Fellow 2017-2018, Microsoft Innovative Educator Expert 2017-2018, Instructor ITE Cisco, Instructor CCNA1, Instructor CCNA2. Koordynatorka projektu „Po technikum w pracę”i “Profesja bez granic”. Promotorka innowacyjnych prac, które zdobywają międzynarodowe sukcesy w Paryżu, Brukseli, Seulu, Malezji, Londynie, Kanadzie, Tajwanie, Tajlandii. Pasjonatka nowych technologii. 

Pytania wstępne: 

  1. Z jakiego sprzętu korzystasz na co dzień?
  2. Czy wybór takiego sprzętu podyktowany był tym czym się zajmujesz na co dzień czy raczej z osobistych decyzji?
  3. Czym się zajmujesz na co dzień?  

Pytania dot. tematu: 

  1. Jak wygląda edukacja informatyczna wśród młodych osób?
  2. Czy jest zainteresowanie wśród młodzieży kierunkami informatycznymi, niedotyczącymi programowania?
  3. Patrząc na całą branżę IT coraz częściej pojawia się kwestia obecności w niej kobiet. Czy podobnie jest w temacie edukacji informatycznej? W klasach dominują chłopacy? Zachęcacie w jakiś sposób dziewczyny, aby zainteresowały się tematami IT? 
  4. Na co warto zwrócić uwagę zachęcając młodych do informatyki? Czy nie jest tak, że informatyka kojarzy im się z grami i programowanie, o którym tyle się obecnie mówi?  
  5. W jaki sposób firmy czy instytucje pomagają albo mogą pomóc młodzieży w rozwoju IT?
  6. Uczysz młodzież kierunku technik informatyk. Jakie mają po tym dalsze perspektywy?
  7. W jaki sposób słuchacze mogą znaleźć więcej informacji od Ciebie w sieci? Gdzie Cię szukać? 😊  

Link do odcinka: 

LinkedIn Basi – https://www.linkedin.com/in/barbara-halska-293ba043/

Zespół Szkół nr 6 – https://zs6sobieski.pl/

Zapraszam do śledzenia Podcastu na portalach społecznościowych: 

Twitter – https://twitter.com/AMolendowski  

Instagram – https://www.instagram.com/artur_z.m/  

LinkedIn – https://www.linkedin.com/in/artur-molendowski/  

Facebook – https://www.facebook.com/chwiladlaadmina/  

www – https://chwiladlaadmina.pl  


One Reply to “[017] Kompetencje informatyczne u młodych – Barbara Halska”

  1. Maciek

    Podcast bardzo ciekawy, a najbardziej perspektywa obu nauczycieli :). Sam kończyłem warszawskie technikum w 2016 roku (pierwszy rocznik z podziałem na 3 kwalifikacje – imo dużo sensowaniejszy niż ten, który jest teraz no ale dobra zmiana wjechała i musiała coś pokazać :D) – już wtedy mieliśmy dostęp do np. dwóch semestrów CCNA (ale chyba po angielsku) + do platformy z oprogramowaniem od MS (DreamSpark, później Imagine X a teraz to już wszystko w Azure jest z tego co wiem), były też dostępy do oprogramowania do grafiki wektorowej dla chętnych i ogólnie sporo okazji, żeby się rozwinąć w konkretnym kierunku jeśli podstawa programowa czegoś nie obejmowała (drukarki 3D też były 🙂 )- głównie ze względu na pojedycznego nauczyciela i mojego wychowawcę, który dbał (i nadal dba) właśnie o tego typu materiały i możliwości dla uczniów. Z mojej własnej perspektywy; wiadomo, że jeśli kadra jest dokształcona, doświadczona lub przynajmniej się interesuje aktualnymi trendami to będzie to najlepsze co jest dla młodych gniewnych – ale tego nigdy nie będę oczekiwał po jakiejkolwiek instytucji państwowej finansowanej z budżetu/podatków a przynajmniej tak jak to wygląda aktualnie bo prawdziwych fascynatów IT jest naprawdę niewiele (i wg. mnie będzie tylko mniej) a nikt inny za takie pieniądznie nie będzie się przykładał, takich ludzi wszędzie jest ciężko spotkać, nawet na kierunkowych uczelniach wyższych czy w sektorze prywatnym a to oni mają na tyle ikry, żeby młodsi ich słuchali bez kwestionowania. Dodałbym, że to co wymieniłem nie jest też tak naprawdę takie ważne bo na koniec liczą się własne chęci do poznawania i doświadczania oraz nieprzyzwyczajanie się do rozwiązań, z którymi mamy styczność na początku edukacji – tak jak wspomniane windows serwery 😉 – czyli bycie gotowym na technologiczne zmiany i trzymanie ręki na pulsie.

    Co do klas dedykowanym dziewczynom to się trochę dziwię takiej decyzji ale może na tym etapie ma to sens – na tym się nie znam. W rzeczywistości, czy to w szkole, uczelni czy pracy to nie ważna jest płeć tylko umiejętności, które trzeba pokazać i ew. plusować u kolegów z zespołu z czasem i to tyle. Nie ma specjalnego traktowania, a jak stanowisko jest juniorskie to loża szyderców zawsze będzie 😉 tylko, że zaraz jak kończą się śmieszki to jest przejście to tłumaczenia zagadnienia (jeśli jest nadal wymagane 😉 ) i tego trzeba oczekiwać od osób, którą pierwszą reakcją jest śmiech – jak ktoś nie umie sobie z tym poradzić to jak ma sobie poradzić z płonącą produkcją, która też nie chce współpracować :P. Nie chcę bronić gburowatości czy zwykłej mentalnej patologii i braku wychowania, która jest wszędzie ale komputery, lub po prostu urządzenia elektroniczne to tak naprawdę w środku są zestawami bardzo prymitywnych mechanizmów i jak ktoś za długo w nich siedzi to faktycznie ciężko czasami jest się dogadać ' po ludzku'.

    Na koniec dodam, że nigdy nie byłem pilnym i dobrym uczniem i teraz studentem – co najwyżej mocno przeciętnym ale wystarczą szczere chęci do 'bawienia' się technologią, trochę upartości, dociekliwości i umiejętności miękkich, żeby pracę w większym mieście dostać po samym technikum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Patronite – wesprzyj

Tutaj możesz ocenić i zostawić recenzję.

Podchaser - Chwila Dla Admina

Odsłuchaj w aplikacji:

Pocket Cast

Twitter
YouTube
LinkedIn
Instagram

Instagram